Kompetensbaserad rekrytering
Smile 💙 Fördomsfri rekrytering
En objektiv och rättvis rekryteringsprocess
För oss på Smile är det viktigt att arbeta med rättvisa och träffsäkra rekryteringsprocesser. Därför arbetar vi utifrån en kompetensbaserad rekryteringsstrategi. Fördelarna med den kompetensbaserade rekryteringsstrategin är många. Bland dessa är att strategin främjar en objektiv, rättvis och icke diskriminerande process. Att vara en inkluderande arbetsplats är viktigt för oss där det inte ges utrymme för fördomar eller förutfattade meningar. Vi vill vara med och bidra till en mer öppen och inkluderande arbetsmarknad.
Hur fungerar en kompetensbaserad process?
Kravprofil
Innan en annons annonseras har alltid rekryterare och chef ett så kallat kravprofilsmöte. Det är i detta möte som vi skapar oss en tydlig bild av vilka kompetenser vår nästa kollega behöver besitta för tjänsten vi ska rekrytera till, tidsplan för rekryteringen och självklart, vad vi erbjuder för att vår nästa kollega även ska trivas och vilja stanna kvar hos oss. Kravprofilen är grunden till kommande process: Hur vår annons ska utformas, vilken typ av intervjufrågor vi ska ställa, vilken typ av testprofil vi ska ha, vilka referensfrågor vi ska fråga och tillslut, vem som utifrån kravprofilen erbjuds tjänsten.
Ansökningsprocessen
Under ansökningsprocessen kan frågor komma redan i ansökningsförfarandet som rekryterare och chef gör ett första urval kring. Dessa frågor kallas "skallkravsfrågor". För att göra ett objektivt urval används frågor för att se över vilka kandidater som kvalificerar sig till nästa steg i processen. Det kan röra sig om eventuella utbildningskrav, krav på legitimation, önskad erfarenhet eller annat.
Arbetspsykologiska tester
I de flesta av Smiles rekryteringsprocesser används arbetspsykologiska tester som en del av urvalet. De tester Smile använder har en hög validitet kopplat till arbetsprestation. Testerna kan du läsa mer om HÄR.
Kompetensbaserad intervju
Våra rekryteringsprocesser består av en, eller i de flesta fall två - tre intervjuer. Ibland inleds processerna med en telefonintervju, i vissa fall en teamsintervju och ibland en fysisk intervju. Det våra intervjuer har gemensamt oavsett typ av intervju är att de är kompetensbaserade. Med detta menas att vi har kompetensen i fokus. Utöver frågor som berör erfarenhet, och varför man sökt tjänsten, så berör många frågor de personliga kompetenser som är viktiga i tjänsten som exempelvis: samarbetsorienterad, resultatinriktad, strukturerad eller lösningsfokuserad. Längre ned finner du exempel på hur olika kompetensbaserade frågor kan ställas under din/dina intervjuer.
Casebaserad intervju
I vissa rekryteringsprocesser kan även caseintervjuer förekomma. Dessa berör då mer specifika frågor. Exempelvis: Är man i en rekryteringsprocess för en tjänst som tandläkare kan ett fall/case lyftas upp som har relevans till den tjänst man söker. Caset är alltid en dialog och bollning med den som håller intervjun.
Referenstagning och bakgrundskontroll
En del av rekryteringsprocessen består även av kompetensbaserad referenstagning. Om det är aktuellt att ta referenser i rekryteringsprocesser meddelar vi dig om detta. Referenstagningen sker vanligtvis senare i rekryteringsförfarandet. På Smile använder vi oss av digital referenstagning, och vi efterfrågar om möjligt tre referenser. Vi genomför även en bakgrundskontroll i slutet av rekryteringsprocessen.
Anställningserbjudande
Det sista steget i rekryteringsprocessen består av ett anställningserbjudande. Den kandidat som främst matchar tjänstens kravprofil erbjuds tjänsten. Beslutet är taget utifrån de urvalspunkter som processen bestått av som exempelvis tester, intervjuer och referenstagning.
Kompetensbaserade intervjuer
-
Vad är kompetensbaserade intervjufrågor?
Kompetensbaserade frågor ställs i syfte att ta reda på hur du har agerat i tidigare situationer i arbetslivet.
-
Vad är syftet med kompetensbaserade intervjufrågor?
Syftet är att anställa rätt person till tjänsten, såväl för kandidatens skull som arbetsgivaren.
-
Varför just detta tillvägagångssätt?
All forskning inom rekrytering pekar på att den kompetensbaserade rekryteringsstrategin är den som har högst träffsäkerhet.
Exempel på kompetensbaserade frågor
-
Denna fråga undersöker kompetenser som initiativtagande och kreativitet. Om rollen vi rekryterar till söker en person som tar initiativ kan denna typ av fråga förekomma.
-
Denna typ av fråga undersöker kompetensen samarbetsorienterad. Att arbeta tillsammans med andra är något som är viktigt i många roller.
-
Denna typ av fråga mäter kompetensen struktur som i många fall är viktigt i roller.
Frågor? Kontakta oss.
Kontakta primärt Jessica eller Amanda.